tirsdag 3. november 2009

Reklame

Reklame kommer fra det latinske ordet reclamare og betyr å rope eller skrike. Reklame benyttes til å påvirke mottakeren til og for eksempel kjøpe et produkt. Hensikten med reklame er fange mottakerens oppmerksomhet, og skape interesse for eventuelt det produktet som skal selges. Du finner reklame overalt, det er ikke til å unngå. I aviser, ukepresse, radio, tv, internett, butikker, langs veier, på husvegger, i postkassen, osv. publiseres reklame. Du blir påvirket av reklame enten du vil det eller ei.

Det finnes mange virkemidler innenfor reklame, som får oss til å fange interessen av det. Reklame appelerer til våre følelser, drømmer og udekkede behov. Det er alltid en reklame som passer inn i sider av livet vårt. Veldig mange reklamer har en skjult betydning, som får oss til å tenke litt.

De viktigste kjennetegnene ved reklame er:
  • Overskriften er kort og fengende
  • Ordvalget gir positive assosiasjoner
  • Bruk av fremmedord for å imponere mottakeren
  • Ofte spilles på sex eller følelser
  • Lett og oppfatte
  • Appelerer til følelser og drømmer
Dette er hovedpoengene ved reklame, og de påvirker livene våres!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar